Eerste dag van Porto naar Angeiras

20 april 2019 - Lavra, Portugal

Na een tropische nacht in het Blue Socks Hostel ben ik net na 9:00 uur de heuvel weer opgeklommen om mijn eerste stempel voor mijn pelgrimspas te halen bij de kathedraal.

128CF6D9-4CCE-4EA0-996E-AD3E13666DE0

Na een welgemeend Bom Caminho van een mede pelgrim ben ik via de Ribeira en verder langs de Douro richting de kust  gelopen.

4B6CD53C-1BC9-47B7-9A01-65370ACEE72B

7CD2F8CA-0BD4-40A8-96F9-658CB31E7140

Dit eerste stuk uit Porto langs de Douro is overduidelijk niet de standaard route, ik ben geen enkele pelgrim tegen gekomen. Het gidsje van John Brierly adviseert met klem om de eerste 12 km naar Matoshinos met de metro af te leggen omdat het verkeer zo gevaarlijk is in de stad. John Brierly kent deze prachtige route dus nog niet. Rond lunchtijd kwam ik in Matoshinos aan waar volgens de kaart een Mercado zit. Het bleek een overdekte markthal te zijn waar voornamelijk vis en groente werd verkocht en enkele restaurantjes gevestigd zijn. Als je van vis houd dan kan je hier vast geweldig lekker eten. Toch maar even verder lopen voor een lekkere lunch. Verderop heb ik bij een typisch Portugees koffiehuis een colaatje gedronken, cafeïne blief ik alleen in zeer koude vorm en met prik en het liefst in (te) grote hoeveelheden. Ik was nog geen 50 meter verwijderd van de uitgang van het koffiehuis toen ik achter mij iemand hoorde roepen. Een oude man die ik herkende uit het koffiehuis keek mij aan en zwaaide met zijn armen alsof hij met wandelstokken liep. Oops! Mijn wandelstokken bleken nog vrolijk in het koffiehuis te staan. Met een grote glimlach en wat gestamel dat moet lijken op ‘dank u wel’ in het Portugees in de richting van de oude man pakte ik snel mijn stokken en vervolgde mijn weg. Verderop heb ik een heerlijke bagel met warme kip teriyaki gegeten, weer voldoende proteïnen getankt voor de rest van de dag.

53A537CA-6970-40C5-B91E-8E3E8514C664

De kust is prachtig en erg afwisselend. Er liggen langs de kust meerder forten uit de tijd van de onafhankelijkheidsoorlog. Ik wilde er een bezoeken maar er bleek alleen een fototentoonstelling te zijn. Het fort was zelf niet te bezichtigen.

B3E5FF78-7186-4031-B6D2-1944DC7CCFEF

E0BC2BA4-9A1D-4231-81EA-E14C70581750

Op deze prachtige zonnige zaterdag was er behoorlijk veel volk op de been. Een gezellige bedoening zo met al die families, kleine kinderen en honden. Teckels ben ik nog niet tegen gekomen helaas, de Portugese mode hond blijkt de chocoladebruine labrador te zijn.

Onderweg bedacht ik mij dat het morgen Pasen is en dat er waarschijnlijk vrij weinig horeca of winkels geopend zullen zijn. ‘S middags kwam ik een supermarkt tegen waar ik voor alle zekerheid nog wat noodrantsoen heb ingeslagen. 2 bananen, doosje mueslirepen en een zak pinda’s. Toblerone heb ik nog in mijn rugzak zitten, die ondanks de warmte (24 graden vandaag) redelijk stevig is gebleven.

47B199F9-BC78-43B1-A6B2-8D2503C5B5AB7A061A04-6AF3-481E-ABD3-4A6B837D32B45F31F875-B09B-4280-A960-BDE3DD01E2B6

07759B4B-563A-4ADE-92E6-C37D32BF927E

Tegen 18:00 uur liep ik Angeiras binnen, het geplande eindpunt voor vandaag. Langs de vrolijk gekleurde vissershuisjes en de grote bergen visserstuig en diverse kleine bootjes vervolgde ik mijn weg op zoek naar een zijstraat genaamd Rua de Angeiras. Die moest ik hebben om bij de camping te geraken waar ze, naar bleek later, kleine blokhutjes hebben tegen gereduceerd tarief speciaal voor pelgrims. Na wat gedoe met een sleutel die niet paste en een misgelopen schoonmaakster die mij de sleutel zou brengen wacht ik nu op mijn pelgrims menu in het restaurant. Ik ben benieuwd.

0E4AF062-D801-4C73-9727-AEFF059FECF0

8872799A-4827-4FF6-9EE7-A2158ABBB883

Straks lekker douchen, iets schoons aantrekken en dan lekker slapen. Nu eerst eten 🍽

A7E9AE89-2C14-4CFD-8E30-B85F36BCE7C8

1. Bianca:
    20 april 2019
    Heerlijk dagje gehad zo te lezen!
  2. Ad Huizing:
    20 april 2019
    Wat een feestmaal op de camping. Morgen een mooie wandeling langs de kust met hopelijk een zeebriesje. Bom Caminho en geniet ervan.
  3. Roel:
    Prachtige foto’s ! Heel herkenbaar heb daar vorig jaar
    ook geslapen . Succes met het vervolg geniet er van!
  4. Barbara:
    20 april 2019
    Mooie foto’s en de eerste dag al heel wat meegemaakt.
    Lekker slapen morgen op pad Nasr nieuwe avonturen.
    👍
  5. Jelly:
    20 april 2019
    Leuk om te lezen wat wij later gaan zien. En misschien zijn die vissershuisjes ook wel leuk.
  6. Amgad:
    Leuke eerst dag heel mooi geschreven . Geniet van je reis. 👍🏽Top
  7. Helga van hooff:
    21 april 2019
    leuk zoals je het beschrijft wens je langs deze weg vast een gezegend pazen !!
  8. Barbara:
    21 april 2019
    Mooie foto’s Diane. De kop is er af. Nog veel mooie wandelwagen liggen voor je.