Dag 13, van Tivó naar Padrón

2 mei 2019 - Padrón, Spanje

Na een uitstekend avondmaal in de Albergue gisteravond en leuke gesprekken met mede pelgrims uit Ierland en de UK aan de eettafel ben ik naar boven gegaan om te douchen en mijzelf klaar te maken voor de nacht.

De twee andere pelgrims op de kamer werden al vroeg wakker en ondanks dat ze heel zachtjes deden heeft het mij toch gewekt. Mijn lijf en hoofd wilden nog even blijven liggen en dat kon ook gewoon. Ik had immers doorgegeven dat ik tegen een uur of acht wilde ontbijten. Toen ik beneden kwam zag ik dat ik de op één na laatste Pelgrim was, de laatste pelgrim die na mij zou vertrekken was nog bezig zijn tentje op te breken die hij in de tuin had opgezet om in te overnachten.

Het was best fris vanochtend, er stond een flink windje maar het zonnetje liet zich gelukkig al zien. Na een paar minuten wandelen kreeg ik het al lekker warm. Ik liep langs de oude Lavandeira of wasplaats met een pomp uit 1810 geloof ik die naast de Albergue lag.

1CAA1512-0011-4836-9AF9-A46B60D3FA6F

Het klimmen zou weer in de ochtend gebeuren nadat ik door het plaatsje Caldas de Reis was gelopen. In Caldas de Reis zijn een aantal thermale bronnen met heilzaam water. Een daarvan was aangesloten op een Lavandeira, die wilde ik eigenlijk wel even bewonderen. Ik ben er kennelijk aan voorbij gelopen aangezien ik het niet heb kunnen vinden. Vanochtend en vanmiddag zat ik iets te veel in mijn hoofd waardoor ik me een beetje somber voelde.

D62EEDF6-76DF-4220-89CC-195BC37B0CE1

5A5733F0-8E71-4CF4-9F6C-2513087A3B56

De benen hadden er vandaag gelukkig wel zin in. Met weinig klachten heb ik de top van vandaag op 165 meter bereikt en ook het bergafwaarts naar Padrón ging vrij gemakkelijk.

Tussendoor hebbik wel kunnen genieten van de omgeving maar heb toch minder foto’s gemaakt onderweg merk ik nu.

7285D1AC-4E6B-4985-9031-04E7FA5D30D5

56D5BA42-0E38-4D05-99AC-A21FC5847A1A

C649D8B5-4E1F-463D-8F53-286689E3EAF0

97DF3CDC-B188-4666-97E2-B873EF795A84

F3EB86BE-F8AB-4E5F-926B-DF2148A5CD09

Ik vertelde gisteren al dat de Camino deels over een oude Romeinseweg loopt, in Pontecesures vond ik dit informatiebord met alle wetenswaardigheden in het Galischisch en in het Spaans.

B6381438-EE3F-4626-88B1-095864BECF1F

54E2F5B3-B4B2-4EE6-8D2B-CFB581FCD072

Tegen een uur of half vier kwam ik in Padrón aan, bekeek even op Google maps waar mijn hostel zit die ik had gereserveerd en ben er direct naar toe gelopen. Ik besloot om een paar uurtjes te gaan slapen, aangezien een slecht humeur bij mij meestal te maken heeft met slaaptekort. Toen ik mijn rugzak in de kamer zette en in één van de onderste bedden ging liggen was ik de enige pelgrim in de kamer voor vier. Toen ik wakker werd hadden drie andere pelgrims hun spullen inmiddels gedropt. Ik had stiekem gehoopt op een kamer voor mijzelf vannacht... Maar dan had ik een hotel moeten boeken en geen hostel 😉

Na het slapen ben ik het plaatsje Padrón ingelopen op zoek naar een geschikte plek om mijn hongerige maag te vullen. Hier in Padrón hebben ze het begrepen hoe je levendigheid creëert; ze hebben er een aantrekkelijke speeltuin aangelegd midden in de oude binnenstad. Wat een gezellig levendig plein.

547E0EA1-85D9-4887-A352-B4B1414F25ED

1F31868E-0D65-4E1F-BEDE-01BB32CD9DD9

Morgen begint de grote klim naar het hoogste punt van deze Camino; naar het plaatsje Milladoiro waar ik tevens een bed in een Albergue heb gereserveerd. Zaterdag zal ik dan de laatste acht kilometer lopen naar de kathedraal van Santiago de Compostela.

95AE25B0-DE8B-49A9-86E7-C5B7D3C1480D

Ik heb zojuist via de Booking app een bed in een aantrekkelijk uitziende hostel die op eensteenworp afstand van de kathedraal ligt gereserveerd. In Porto heb ik vlakbij de luchthaven een bed in een hostel geboekt, aangezien ik ‘s avonds aankom met de bus in Porto en de volgende ochtend weer terug vlieg naar AMS. Wel zo praktisch.

1. Jelly:
    2 mei 2019
    Wat gaat het nu opeens snel!
    Nog veel plezier!
  2. Barbara:
    2 mei 2019
    Toch een fijne wandeldag voor je. Het zit er bijna op. Een hele ervaring zo’n pelgrimstocht. Iedere dag weer vol goede moed naar het volgende punt, ondanks pijn, regen en vermoeidheid.
    Knap van je Diane. Het einddoel komt dichterbij.
    Hoop dat je lekker slaapt, mooie wandeldag morgen. 👍