Dag vier, van Marinhas naar Viana do Castelo

23 april 2019 - Viana do Castelo, Portugal

Om gisteravond nog iets te eten te regelen bleek nogal een uitdaging te zijn. Het enige ‘restaurant’ dat open was bleek alleen maar een tosti te kunnen serveren. Nou die verdween natuurlijk in mijn holle kies....6877A44B-5DBC-440B-AD99-AAD9DD37E4A1

Google wist mij te vertellen dat er vlakbij de Albergue een bakkertje open was. Onderweg trof ik meerdere hongerige pelgrims op zoek naar voedsel. Het bakkertje was ook grotendeels door zijn aanbod heen. Ik kocht er twee blikjes cola zero, een pasteis de nata en een bolos de arroz. Zoetigheid... geen diner. Bij de bakker trof ik een Tjechisch pelgrimskoppel die ook in de Albergue verbleven, zij hadden spullen mee om spaghetti met tomatensaus te maken. Ik mocht mee eten, op naar de Albergue dus. Daar hebben we gezellig samen gegeten met nog een jong Pools koppel, onze buikjes waren gevuld.

Vanochtend regende het, zoals voorspeld, dus hup mijn regenbroek en hardshell aan en de rugzak in zijn regenhoes gestopt. Ik ben net na achten vertrokken na mijn ontbijt van water, banaan, bolo de arroz, de laatste notenreep en pijnstillers. De Zero heb ik later opgedronken 😉

5ED3D7E7-4EF0-4465-AC25-9009D53055E0

Ik besloot vandaag om niet naar de kust te lopen maar de route landinwaarts te nemen. Ik zou dan door verschillende dorpjes lopen en voldoende koffiehuizen, supermarktjes onderweg vinden én, niet geheel onbelangrijk, langs een apotheek komen. De op één na laatste paracetamol had ik namelijk bij het ontbijt ingenomen dus ik moest nieuwe voorraad inslaan.

De route via Belinho, Castelo do Neiva en Chafé was prachtig. Het eerste stuk naar en even voorbij  Belinho was voornamelijk kasseienweggetjes en de eerste paar korte klimmetjes dienden zich aan.

8FD9A638-66D9-46AD-A9ED-0F7DCD76A03A

4B4543C6-F43C-424D-8451-7BABD0DF3BA5

In de verte zag je af en toe nog de kustlijn...

DA37131D-1BEE-4F22-8294-65EEBFBA6D15

De natuurstenenmuurtjes waarmee de meeste stukken priveterrein zijn afgebakend zijn een biotoop op zich. Er groeit, bloeit en leeft van alles en nog wat of zo’n muur. De vele soorten korstmossen laten zien dat de lucht erg zuiver is.

379A61D6-97FF-4180-9395-5A565FED7EC2

3E77FF86-03AF-45C6-81AD-F12B44A50230

Tussendoor heb ik ergens nog lekker geluncht en in een supermarkt mijn noodrantsoen aangevuld. Mijn voet werd weer pijnlijk dus de laatste paracetamol ging er al snel in.

5AAC4128-BDDF-44C0-B71C-E13AD1E506A7

In de buurt van de rio Neiva liep het pad het bos in, het miezerde nog steeds en een vochtig bos is prachtig om te zien en te ruiken. De paden werden ondertussen ook steeds uitdagender. Heuvel op, heuvel af, tussen door en over de enorme rivierkeien heen kronkelde het pad zich verder het bos in. Ergens naast mij in de diepte hoorde ik de Neiva al bruisen, de rivier liet zich goed horen door de kleine watervalletjes en stroomversnellingen. Door het groen was de rivier alleen bijna niet te zien. Het pad was uitdagend voor een kluns als ik. De wandelstokken kwamen weer uitstekend van pas. Sprookjesachtig mooi....

04B8019D-B48D-4CF6-B408-C8A6A858A9B8

48AD0D78-9B09-4F77-AD80-4657D55C4999

27DF8F31-3696-4EAB-9E2F-2E1B064E5D26

544BDF01-60C8-4640-811F-8BB279EB24AD

70204A02-0908-445B-ADDE-FE0CCDCB5F17

In bossen in de omgeving staan voornamelijk een bepaalde soort bomen die in een constante staat van vervelling lijken te zijn. Ik vraag me nog steeds af wat voor soort deze boom is. Het blad is donkergroen, langwerpig, gladgerand en heeft 1 hoofdnerf. Wie gaat  voor mij de determinatietabel erbij pakken?

1C7D5DE5-27B4-4AB6-AD0E-A1716229822D

D27FA113-8C99-4CAE-8D4E-095EB1EE168C

Een van de foto’s die mij sterk is bijgebleven toen ik mij aan het oriënteren was voor deze Camino is die van een rivieroversteek over een natuurstenen platte brug. Ik was inmiddels vergeten waar het was en ik hoopte dat ik er ook langs zou komen. Ik was blij verrast om de brug te ontdekken op mijn pad. Nu blijkt dat bij die oversteek van de rio Neiva ook nog eens mijn droomhuis te zijn gebouwd....

A251D6A9-77C2-446D-9FE2-6BC6F9C26FE3

Even verderop lag het plaatsje Castelo do Neiva, met bovenop de heuvel een prachtige kerk. Deze kerk was open! En ik kon er een stempel halen voor in mijn pelgrimspaspoort. De kerk heeft een prachtig interieur, rijk versierd met bladgoud en azuleios.

8CE8EEAD-EC83-4C44-99C2-61CFB72703BB

A27F5A03-C230-42B4-AC94-1EEC5B4A0EC7

27CB5768-F937-4970-9765-342F0BBCD849

Voor mama heb ik een aantal elektrische kaarsjes laten branden...

Buiten de kerk ontmoette ik een Canadees pelgrimskoppel met NL roots. De vrouw sprak een paar woorden nederlands en we raakten in gesprek. Over de redenen waarom hun beider ouders uit NL zijn vertrokken om in Canada een nieuw leven op te bouwen. Dat die generatie nooit iets over vroeger heeft verteld en dat het zo bijzonder is hoe veerkrachtig de mens is. Om na de oorlog, in een verwoest land of in het geval van hun ouders in een vreemd land een nieuw bestaan op te bouwen, hoe fascinerend dat is en dat er nog zo weinig over bekend en gepubliceerd is. Het koppel had net daarvoor van een oude Portugese vrouw twee sinaasappels uit haar tuin gekregen. De schil had een aantal schimmelplekjes, maar het vruchtvlees daarentegen was heerlijk zoet en sappig. Never judge a person (a piece of fruit in this case) from the outside....

AFF51799-01FA-40D7-BE6A-9236AFC5B463

Even achterom kijken, letterlijk en figuurlijk, dat heb ik gedaan op deze bijzondere plek.

50B90546-F31D-494B-B279-A5BE70F1E860

Vlakbij de kerk staat deze zuil met de kaart van de Camino Portuguese op Azuleios.

Tegen een uur of half twee bereikte ik het plaatsje Chafé, ik was blij verrast om zo snel al hier aan te komen. Verderop heb ik bij de apotheek paracetamol en een pijnstillend smeersel gekocht. De zalf bevat een ingrediënt waarvan ik weet dat die goed helpt tegen de pijn. Indertijd in Laos heb ik een soortgelijke zalf gekregen nadat ik mijn enkelband had gescheurd, in combinatie met pijnstillers werkt dit super.

In de buurt van Anha liep het pad wederom het bos in, een prachtige route. In een stroompje heb ik even mijn zere voet laten koelen, dat water was steenkoud en ik moest oppassen dat het niet te koud werd.

AF54EE90-CA2F-4952-BD2E-A94B034DCB71

Tot net voor de brug naar Viana do Castelo heb ik voornamelijk door het bos gewandeld. Onderbroken door af en toe een kasseienweggetje of een stukje asfalt. Vandaag heb ik de eerste serieuze klimmetjes gehad, waarbij ik merkte dat het trainen in de sportschool afgelopen winter niet voor niets is geweest. Na een klim omhoog weer op een recht stuk pad te komen... ik voel mijn kuitspieren dan bijna juichen. Je loopt dat zo’n stuk lichter zodat je hersteld bent voordat je de volgende heuvel op moet.

Eenmaal in Viana do Castelo ben ik op aanraden van iemand in de FB groep van het genootschap naar een albergue gegaan dat een oud monnikenklooster blijkt te zijn. De oude monniken runnen de albergue met liefde. Een oud mannetje liep voor mij uit naar mijn kamer met eigen badkamer mét bad! 🎉 Voor een luttel bedrag slaap ik in het stille klooster en heb ik mijn vermoeide lijf kunnen weken in een warm bad.

5C93849C-11EF-43D2-AE14-62CC39865019

1. Helga van hooff:
    24 april 2019
    wat een super mooie omgeving en wat een leuke en mooie foto,s
  2. Martin:
    24 april 2019
    Gave trip Diaan, heel stoer!!!
  3. Nico de Fretes:
    24 april 2019
    Gelukkig heb je je wandelstokken nog en weer een mooi verhaal
  4. Barbara:
    Mooie wandeling met veel leuke ontmoetingen. Veel succes vandaag. Groetjes.,
  5. Jaimy:
    24 april 2019
    Wat een mooie reis maak je, ik kijk uit naar je verhalen en foto's
  6. Jelly:
    24 april 2019
    Mooi geschreven! Ik krijg er zin in.
  7. Sierk Ter Horst:
    24 april 2019
    Die bomen zijn Eucalyptusbomen. Ruik maar!
  8. Christien:
    24 april 2019
    Wat ontzettend interessant om jouw zo te kunnen volgen.Prachtige foto's
  9. Ad Huizing:
    24 april 2019
    Lekker bezig...... Sierk heeft gelijk. Een handjevol bladeren in je kussen(sloop) en je slaapt als een roos. Buen Camino.
  10. Elisabeth:
    25 april 2019
    Hoi Karin leuk om je te volgen. De bomen dat zijn eucalyptussen ooit door iemand meegenomen en nu zijn het woekeraars. Al het goed is ruik je ze ook.
    Bom Caminho
  11. Elisabeth:
    25 april 2019
    Ha ha zie ik dat ik een verkeerde naam heb, nog iemand die ik volg. Excuus Diane... en de kustroute
    is prachtig die liepen wij vorig jaar ook. Wel oppassen met stokken want soms steken de schroeven of spijkers erbovenuit en ik heb een flinke tuimeling gemaakt