Derde dag, van Agucadora naar Marinhas

22 april 2019 - Braga, Portugal

Gisteravond heb ik in het restaurant Marcelinos een heerlijke entrecote gegeten met gepofte aardappel. Echt een aanrader die steak Marcelinos. Met een goed gevulde maag ben ik weer terug naar het Guesthouse Agucadoura gelopen, heb ik gedoucht en ben al snel mijn bedje in gekropen.

Vanochtend bleek de andere pelgrim al om 7:00 uur vertrokken te zijn, dus ik had de slaapzaal voor mij alleen om rustig om te kleden en mijn tas weer in te pakken. Mijn pijnlijke voet geeft exact aan waar de pijn zit met een flinke rode warme plek. Gisteren heb ik in een volgestampte winkel met chinese zooi een enkelbandage gekocht, het leek me verstandig om het vandaag te gaan gebruiken. De rode plek zit namelijk niet ver van het enkelgewricht....

Na een klein ontbijt, samengesteld uit mijn noodrantsoen, maria kaakjes en een groot glas brandnetel? thee van het guesthouse heb ik twee ibumolletjes ingenomen om zo de meeste pijn tijdens het lopen tegen te gaan. Onderweg maar even op zoek naar een apotheek...

D65A6C0A-469D-4933-803F-076184F79078

Na mijn noodrantsoen bij de plaatselijke supermarkt weer aangevuld te hebben werd het tijd om de kustroute weer op te zoeken. Al snel kwam ik de eerste molen tegen, Don Quichot en zijn knecht Sancho Panza ben ik echter niet tegen gekomen. Deze eerste molen was nog redelijk intact, de meesten hebben hun wieken reeds verloren.

45325E9D-03AF-46B6-868A-578D9D4DCC11

EB0CA437-A73B-42B2-BCF7-186E84D07F3F

Het was een halbewolkte dag, de zon liet zich zo nu en dan zien en voor het einde van de middag/ begin van de avond is regen voorspeld. Het is maar goed dat het geplande traject voor vandaag slechts 17km is en niet alleen vanwege het weer. Alleen het eerste stuk vanochtend zou ik langs de kust lopen, al snel dook de route het binnenland in waar ik kilometers lang over kasseien heb gelopen. Na een uurtje of twee gewandeld te hebben besloot ik om even te stoppen om mijn appeltje te eten en wat te drinken.

6AED691F-A186-4BBB-8ACF-89C083CA0693

AC0497C1-45B4-466A-91A3-FAC9CC64B751

4CA94CD4-2C4D-4088-8C50-E59C70907A70

D9883EAC-96F5-4A16-9BDA-6E249C84C20B

Bij bovenstaande pijl hebben pelgrims voor mij een kiezelsteen neergelegd, wat een leuk idee! Ik had helaas geen marker bij me om wat op de steen te schrijven. Ik heb toen maar een platte kiezel bovenop een andere steen gelegd. Mogen jullie raden welke het is 😉

Aangekomen in Apulia ben ik weer richting de kust gelopen en onderweg kwam ik een klein supermarktje tegen waar ik mijn lunch heb gekocht. Ik kwam ook een apotheek open die gelukkig open was. Daar heb ik Voltaren tabletjes gekocht; een ontstekingsremmende pijnstiller dat is in het geval van mijn pijnlijke voet geen overbodige luxe. Verderop kwam ik een leuk pleintje tegen met bankjes, daar heb ik mijn lunch opgepeuzeld.

FB67C88A-A2F8-4BD4-83F5-04063BA8755B

0F985A42-0ED6-47DB-8B05-21F9C8047795

701D7B87-410B-40F3-8F63-56347342B6A2

Na de lunch weer verder gewandeld langs de kust waar ik een vrolijk stel windmolens tegen kwam. Ze staan daar met zijn vijven op een rijtje, geen één heeft zijn wieken nog.

C197D49C-6AFD-4ACB-B669-F625564A9FA3

E92AB983-A152-438A-A3D6-415BE786BDB4

208B3296-DA84-40BA-822A-2C5DF0D253FB

Jammer genoeg leidde de route mij weer het binnenland in, ik zag in de verte dat ze druk bezig zijn om het pelgrimspad door te trekken parallel aan de kustlijn. De boardwalk is in aanbouw. Richting Fao was het dus weer langs een doorgaande kasseienweg lopen die mij door een stuk heerlijk geurend bos leidde waar de vogeltjes uitbundig aan het fluiten waren. Ondertussen merkte ik dat de ibumolletjes nu wel uitgewerk waren en dat het tijd was om de Voltaren in te nemen. Ik heb dat niet eerder durven in nemen omdat je twee verschillende NSAID’s niet mag combineren. Ik had er beter een paracetamol erbij in kunnen nemen aangezien de Voltaren pas na 1 uur zijn pijnstillende werking krijgt. Na een paar forse steken heb ik dat alsnog gedaan en in Fao een colaatje gedronken.

2DA96F22-F835-4E2E-8EFE-87969D936F3D

Nadat ik bij Fao de oversteek heb gemaakt richting Esposende besloot ik de kortst mogelijke route richting Marinhas te nemen. Die liep langs een autoweg waar ik over het fietspad kon lopen. Bijna vier kilometer rechttoe, rechtaan asfalt... iets saaiers kan ik me niet bedenken. Ik had beter de route blijven volgen langs de rivier en de kust dan had ik nog iets van het plaatsje Esposende zelf gezien. Gelukkig kwam ik nog deze leuke Galo (haan) tegen, die zag een selfie met mij wel zitten. Aldus geschiedde.

8EFE28D7-B229-4436-ABEB-6A474DEE9DFE

Onderweg stopte er een dame in een auto naast me en vertelde over haar guesthouse in Marinhas en gaf mij haar visite kaartje. €15 voor een plekje in een stapelbed met ontbijt. Ik bedankte haar en zei dat het een goed alternatief was voor de Albergue mocht die vol zitten. De laatste kilometer liep ik gelukkig weer pijnvrij en kwam al snel aan bij de Rode Kruispost waar ik mij moest melden voor een plekje in de Albergue. Voor het luttele bedrag van €5 krijg je een heel basic slaapplekje op een slaapzaal met 17 stapelbedden en met een beetje mazzel een warme douche.

A47CFA7D-C5E2-4FB4-A0F8-A99DE276E578

5D4BF1C3-8E03-46BA-8450-835CB29AECF5

Straks ergens een hapje eten zien te vinden en na een warme douche weer vroeg in de veren.

1. Bianca:
    22 april 2019
    De kiezel op de grote witte steen is van jou😉 maar wat een super idee van de pelgrims die je voor zijn gegaan.Doe je wel voorzichtig met die lastige pijnlijke voet van je😘
  2. Wendy:
    22 april 2019
    Wat ontzettend gaaf dat je dit doet. Veel plezier nog.
  3. Ingrid:
    22 april 2019
    Hopelijk gaat de voet je niet meer problemen geven, zou zonde zijn. Geniet ervan, dat doe ik ook, het is leuk hoe je schrijft!!!
  4. Barbara:
    22 april 2019
    Weer een drukke en mooie dag achter de rug Diane.
    Leuk om je ervaringen te kunnen volgen.
    Lekker uitrusten en morgen weer vol goede moed op pad. 😎
  5. Nico de Fretes:
    22 april 2019
    En zíjn de wandelstokken nog in jou bezit😄☺
  6. Diane:
    Gelukkig wel Nico 😃
  7. Carla:
    23 april 2019
    Wat een prachtige foto’s ik hoop dat het beter gaat met je voet neem je rust en veel succes nog gr 👍😉
  8. Jelly:
    23 april 2019
    Fijn om mee te lezen, kom ik in de stemming!