Dag 10, van Vigo naar Cesantes

29 april 2019 - Cesantes, Spanje

Wat een fijne relaxte start van de dag maakt is dat het ontbijt al voor je is verzorgd en dat je alleen maar hoeft te kiezen wat jij als hongerige pelgrim wilt eten.... Ik laadde mijn dienblad vol met lekkers; een glas sap, een glas water, een yoghurtje, zo’n klein flesje drinkyoghurt, een broodje chorizo, een croissant, jam, boter, een verpakte muffin en een verpakte koek. Ik kreeg er ook nog een fijn potje thee bij. Dat is het tienvoudige van wat ik normaal eet op een ochtend, als ik überhaupt al iets naar binnen krijg ‘s ochtends. Enfin. Alleen de muffin bleef over en die verdween snel in mijn rugzak.

Ik had in mijn hoofd dat het morgen 1 mei, dag van de arbeid, was en liep linea recta naar de vlakbij gelegen Mercadona supermarkt. Op 1 mei is namelijk alles dicht hier in Spanje. Daar heb ik voor twee dagen noodrantsoen ingeslagen. Het paste nét allemaal in mijn rugzak. Goed strak de heupbanden aantrekken en hup op weg. Weer terug naar de gemarkeerde pelgrimsroute lopen. Gelukkig zat ik er vandaag niet ver vanaf. De route leidde mij de drukke stad uit en weer de dorpjes en het bos in. De spierpijn was redelijk te doen vandaag, uiteraard was er vandaag weer een andere spiergroep in mijn benen die protesteerde.

4DD37A25-6C77-47DB-A7F6-5D818A7D0448

7B60BB07-43FC-4168-90F6-449299B74EED

11275F48-6C56-4594-B789-C3E2BDE100B2

Het meeste klimmen en dalen zat vandaag gelukkig in het ochtend programma, dan willen de benen nog. Wederom een prachtige route vandaag door het bos en door kleine dorpjes.

8DD70B94-6584-4748-9248-8343D78A72F5

8C97532E-95E2-4299-AC63-7FDBAD6B4CA2

Tegen een uur of één kwam ik langs markeringen op de weg die mij naar een bar wezen. Juist op het moment dat mijn benen niet echt meer mee wilden werken. Er kwamen twee pelgrims van het steile weggetje af en ik vroeg hen of de bar open was. Nou die was open, en die 50 meter steil omhoog klimmen was écht de moeite waard. Ze serveren daar broodjes zo lang als je arm en dat is nog maar een ‘small bocadillo’. Nou dat klonk goed... de hongerige pelgrim in mij verzamelde haar krachten om het heuveltje op te klimmen.

6FDA8FA1-AF60-4200-8842-441CBE7CB0BE

BDDAB388-81BB-4738-8F53-75F822ED89E0

De bar/restaurant/taperia staat op een geweldige plek, biedt een prachtig uitzicht, serveert goed eten en het personeel is vrolijk en vriendelijk. Ik heb uiteraard een koude cola zero besteld en een portie Zorza met wat brood.

2497751D-8DA1-446F-9F3C-18256499A295

Zorza reken ik tot de power food voor de pelgrim, ik heb gesmuld. Uit een spaanstalig gesprek van de ober met andere pelgrims verstond ik dat de vijf kilometer naar Redondela vrij vlak is en alleen de laatste kilometer bergafwaarts gaat. Nou dat klonk veelbelovend.... Onderweg kwam ik nog een bron tegen waar ik een lekker bakje koud water heb gedronken. De dorpjes zijn hier en daar prachtig; eeuwenoude huizen, bouwvallen en poorten kom je tegen.

AA9F1E02-B37C-4531-B122-B7150515004D

BFA09FC7-D4C1-4FF1-BC7A-EDD29A38E4AB

497FD97B-B383-44D0-89E3-C07EE9799F69

En inderdaad, vol met energie van de Zorza liep ik moeiteloos naar Redondela waar ik op een terras een koude cola zero heb besteld. Het was het eerste de beste terras in Redondela, er zaten andere toeristen en pelgrims te eten en/of te drinken... Ik had het kunnen weten... Ze rekenen daar toeristenprijzen! Het duurste flesje cola zero sinds ik met de camino ben gestart. €2,35 vroegen ze er voor. 😳

3E8346CA-9777-4F84-AE50-964AC15F3D0B

699F7F84-4233-4818-9402-BA4DBAA31337

35A84A18-D0E1-49D3-A169-5358EE86B255

70CC0F7C-5B9C-415D-A8C0-749B9D5045EE

Een stukje stijver in de benen dan voor mijn laatste stop wandelde ik door het leuke plaatsje Redondela. Hier hoef je niet bang te zijn om géén Albergue te kunnen vinden.... ze zitten bijna allemaal naast elkaar. Ik had voor vandaag mijn zinnen gezet op een Albergue in Cesantes, circa 3km buiten Redondela.

42E821C3-91E3-48D3-97F7-2CC1495CEA3F

Het huisje op bovenstaande foto is uiteraard onbewoonbaar maar lijkt zo uit een prent van Anton Pieck te komen. En dan die lelijke hoogbouw erachter.. Ik vermoed dat het in zijn hoogtijdagen op een prachtige plek heeft gestaan met weids uitzicht...

Voor de laatste kilometertjes kocht ik bij een benzinestation nog een colaatje en een ijsje om het leed dat spierpijn heet wat te verzachten.

Tegen een uur of half zes bereikte ik de Albergue de Jezerana in Cesantes. Voor €21,50 slaap ik op een fijn bed in een slaapzaal, krijg ik een uitgebreid pelgrims menu én een ontbijt de volgende ochtend. Aangezien ze er ook een wasmachine hebben heb ik mijn vuile was direct in de machine gegooit die ik zo moet gaan ophangen. Heerlijk, morgen weer een schone outfit.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nico de Fretes:
    29 april 2019
    Mooi verhaal leuke foto's en ja klimmen in de morgen dan gaat het nog. Hoeveel km nog
  2. Diane:
    Nog vier dagen lopen Nico
  3. Ad Huizing:
    29 april 2019
    Wat een leuke bar was dat, met uitzicht op die brug. En wat smaakte mij die koude cola toen goed. Een dikke week later ging ik met de bus van SdC naar Porto over diezelfde brug 😄
  4. Barbara:
    29 april 2019
    Wat een mooie dag met veel belevenissen. De foto’s laten zien hoe mooi de omgeving is.
    Lekker uitrusten.
  5. Jelly:
    29 april 2019
    Fijn om alvast zoveel over deze tocht te lezen. En ook fijn om te weten waar ontbijt wordt geserveerd. Fijne Camino verder!
  6. Elisabeth:
    29 april 2019
    Mooi verhaal en foto' s weer Diane. Helpen de magnesium pillen niet? En met spierpijn ook veel drinken zeggen ze en bij aankomst yoghurt en een banaan eten. Niet dat ik dat niet bij aankomst maar wie weet!. Jij loopt toch een andere kustroute dan wij vorig jaar. Die ging echt helemaal langs de kust. Maar deze ziet er ook goed uit! Dusss…. Buen Camino